صراط

انسان ها چه قدر ساده با جابجایی یک نقطه از خدا ، جدا می شوند

صراط

انسان ها چه قدر ساده با جابجایی یک نقطه از خدا ، جدا می شوند

بمب های سربی هویت زن ایرانی را نشانه گرفتند

صبح یکی از روزهای سرد پاییز داخل یکی از واگن های شلوغ مترو ایستاده ام،‌ صورت های سرشار از آرایش برخی بانوان در ساعت 6:30 صبح نمی تواند چهره خواب آلودشان را پنهان کند.
به راستی چرا محبوبیت آرایش در بین زنان ایرانی که به جرات می توان گفت از چهره نسبتا زیبایی برخوردار هستند رو به افزایش است!
تغییراتی که در وضعیت آرایش زنان ایرانی به ویژه در سال های اخیر رخ داده است،‌ آنقدر نمایان است که برای اثبات آن نیازی به آمار و ارقام نیست؛‌ اما آمارهای نهادهای ناظر بین المللی حاکی از آن است که ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین کشور وارد کننده لوازم آرایش است.
مسوولان اخیرا در نشستی از رقم 800 میلیون دلاری واردات غیرقانونی لوازم آرایشی به کشور خبر دادند،‌با تمام این حرف ها سهم مصرف سالانه لوازم آرایش توسط زنان ایرانی، رقمی در حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار از بازار 160 میلیارد دلاری محصولات آرایشی جهان باشد که یک میلیارد و 40 میلیون دلار از این بازار را هم کالاهای قاچاق در اختیار گرفته‌اند

دانشجویان در کشورهای غربی به نحوی وارد دانشگاه می شوند که به وضوح می توان اثر یک مجموعه فرهنگی و علمی را درک کرد این در حالی است که این کشورها از تولیدکنندگان عمده مارک های مصرف لوازم آرایشی می باشند،‌حال می توانیم به یکی از کلاس های درس در دانشگاه های کشورمان نگاه کنیم،‌ مسلما در چنین محیطی که انواع آرایش های غربی وجود دارد نمی توان انتظار یک محیط علمی را داشت.
مگه چه اشکالی داره! حالا اگر صورتت ساده باشد از قافله زیبایی عقب مانده ای! این حرفهای دختر 24 ساله ای است که به گفته خودش حرف و حدیث های مردم باعث شده توجه ویژه ای به آرایش داشته باشد! وقتی به چهره اش نگاه کردم به فکر فرو رفتم، آیا واقعا فضایی که اکنون در آن ایستاده ام یکی از دانشگاه های مطرح ایران است!
دکتر محسن ایمانی روانشناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس آرایش را روشی برای جلب توجه دانست و گفت:‌ اینکه دختران و زنان ما می خواهند همیشه زیباتر دیده شوند، ‌رفتار طبیعی نیست و با این کار به بدنه جامعه و خانواده ضربه وارد می کنند؛‌ دختران مجرد برای همسریابی ساعت ها جلوی آینه می ایستند؛‌غافل از اینکه نمی دانند کسی که برای ظاهر زیبا آنان را انتخاب می کند، در گذر زمان به سراغ فردی زیباتر خواهد رفت.
خانم 32 ساله ای با بیان اینکه همیشه آرایش به چهره دارد افزود: من قبل از ازدواج به خاطر مراقبت های پوستی که انجام می دادم، اصلا آرایش نمی کردم؛‌ اما همسرم با ساده بودن صورت من همیشه مشکل دارد و پس از ازدواجم همیشه باید آرایش کنم و الان دیگر احساس می کنم بدون آرایش زیبا نیستم.
ایمانی از رواج این فرهنگ نادرست میان بانوان ایرانی و استقبال رو به رشد آن توسط مردان ابراز نگرانی کرده و گفت:آرایش در فعالیت های روزمره زنان خواسته یا ناخواسته جای گرفته است و این نشان از تغییر در فرهنگ سنتی و دینی جامعه ما دارد و اگر کنترل نشود به تزلزل خانواده و جامعه می انجامد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه زیبایی یکی از ملاک های اصلی برای ازدواج شده است افزود: خیلی از آقایان مجردی که جهت مشاوره به دفتر من مراجعه می کنند به خاطر تنوعی که در نوع آرایش زنان وجود دارد همواره به دنبال دختری با ظاهر زیباتر هستند،‌ و مردان متاهل نیز از اینکه همسرانشان به ظاهرخود رسیدگی نمی کنند شکایت دارند و حتی به فکر ازدواج مجدد می باشند.
دختر 22 ساله ای همرنگ جماعت شدن و افزایش اعتماد به نفس را مهمترین علت آرایش می داند،‌ او که حتی در محیط دانشگاه از لنز زیبایی استفاده کرده است با اشاره به اینکه تا به حال چند بار حراست دانشگاه به خاطر وضعیت ظاهری اش او را مورد مواخذه قرار داده است، گفت: من به خاطر این هشدارها کمتر آرایش می کنم؛ وگرنه خارج از محیط دانشگاه با آرایش بیشتری ظاهر می شوم.
دکتر ایمانی این اپیدمی را متاثر از تبلیغات ماهواره دانست و افزود: در غرب آرایش مخصوص گروه سنی است که طراوت پوست خود را از دست داده اند و می خواهند با لوازم آرایش نشاط را به پوست خود بر می گردانند.
ایمانی گفت : زنان در کشورهای غربی که تولید کننده لوازم آرایش هستند، آشنایی بیشتری به ترکیبات آرایشی دارند، از آسیب هایی که لوازم آرایش بر پوست آن ها خواهد گذشت آگاه هستند، هزینه لازم را برای خرید لوازم آرایش ندارند و از همه مهم تر اینکه در فرهنگ آن ها علم و دانش ملاک برتری شناخته شده است نه ظاهر و قیافه؛‌ اما در میان بانوان ایرانی آرایش داشتن و زیباتر دیده شده یکی از معیارهای افزایش اعتماد به نفس شناخته شده و این رفتار غیر عادی آنان را تا مرز استفاده از لوازم آرایش نامطلوب و تقلبی پیش برده است.
چهره های آرایش کرده دختران دبیرستانی هنگام خروج از مدرسه این فکر را در اذهان ایجاد می کند که دلیل استقبال دختران نوجوان از این زیبایی تصنعی چیست؟
دکتر ایمانی به پایین آمدن سن مصرف لوازم آرایش اشاره کرد و گفت: دختران نوجوان با آرایش کردن احساس بزرگ تر شدن می کنند و فکر می کنند با این کار در جامعه بیشتر و بهتر دیده خواهند شد.
وی نقش خانواده را در بالا بردن اعتماد به نفس دختران نوجوان و جوان موثر دانست و افزود: والدین باید به دخترانشان خودنمایی صحیح را آموزش بدهند، آن ها با تعریف از هنرها و زیبایی های باطنی فرزندشان کمک بزرگی به افزایش اعتماد به نفس دختران خواهند کرد،‌ به علاوه اینکه اوقات فراغت دخترانشان را با برنامه ریزی درست و مطلوب پر کنند تا دختران به جای اینکه وقت خود را در جلوی آینه بگذرانند صرف پرورش استعدادهایشان نمایند.
ایمانی خاطر نشان کرد: زنان ما باید اعتماد به نفس خود را در راستای علم، هنر و فرهنگ قرار دهند و به جای اینکه به دنبال راهکاری برای جلب توجه باشند،‌ به سیرت زیبا فکر کنند و البته تغییر در این روش زمان زیادی لازم دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد